VIN szám (Vehicle Identification Number)

1/2 oldal

Bemutatkozas

Esemenyek

J_Delorean

DMC-12

vinek

afilm

Gallery

Letoltesek

Forum

Delorean_blog

Links

Contacts

startside










A Delorean nem a megszokott modellévjáratokban készült. John Delorean szerint a modellévjáratok csak azért voltak, hogy a vevőkről újabb és újabb bőrt húzzanak le azzal, hogy az előző modell kimegy a divatból, és így az emberek igyekeznek megszabadulni tőlük.
Ez az ő „etikus sportautó” képébe nem fért bele, ezért a fejlesztéseket gyártás közben folyamatosan építették bele az autókba.

1. Emiatt a Delorean sorszáma sok információt ad az ahhoz értőnek az autó kinézetére, felszereltségére vonatkozóan.

2. A gyár rövid és viharos története miatt megtudhatjuk, hogy az autó éppen milyen körülmények között készült.

Ebben az írásban ezeket a különbözőségeket szeretném összefoglalni. Az első részben a Delorean VIN számok évjárat szerinti eloszlását, a másodikban pedig kimondottan az autó változásait a VIN számok tekintetében.


1. VINek és évjáratok:



1981-es modellév
1981. Január – 1981. November         500 – 7199

1982-es modellév ‐ Azok a ’82-esek amelyikeket még elszállítottak Amerikába.
1981. December – 1982. Február         10001 – 11786

1983-as modellév 1. – Azok a ’82-esek amelyikeket átszámoztak.
1982. Március – 1982 Augusztus         15002 – 17170

1983-as modellév 2. – Később befejezett autók
1982. Augusztus – 1982. December         20001 – 20105

Jobb kormányos autók:
1982. Május         12171 – 12199


Egy kis magyarázat és kiegészítés:

A ’81-es évjárattal nincsen sok gond. Ott a gyár még rendezett körülmények között működött.
Egy érdekesség azért van, mert a 585 és a 607 közötti sorszámok hiányoznak, senki nem tudja miért. A ’81-es autók nagy része Októberben és Novemberben készült, amikor a gyár majdnem teljes kapacitáson működött. Ez napi 80 autót jelent!
1981 Decemberében kezdték gyártani a ’82-es modellt, ami körülbelül két hónapig tartott. Némi gyártás utána is volt, de ez VIN számokban már nem jelent meg, csak a ’83-as modellnél. 1982 Februárjában már komoly gondban volt a gyár és végül csődvédelmet kért. A termelés még Május végéig folyt, majd a gyárat bezárták.

Mivel az autók szállítása Február óta szünetelt, mert az előzők sem fogytak még el, így ezek a gyár udvarán és a dokkokon vártak a behajózásra. Ezeknek az autóknak már volt sorozatszámuk, ennek ellenére nagy részük újat kapott. Az új sorszámot úgy képezték, hogy 5000-et hozzáadtak a ’82-esekhez, így 15001-től kezdve számozták őket. Emiatt a 10000-es és a 15000-es sorozat igazából ugyanaz és 11000-es és 16000-es sorozatban is van egy elég komoly átfedés. Ezt az támasztja alá, hogy néhány ilyen autónak a szélvédő alatti száma más, mint ami a bal ajtónál van. Azok az autók, amik még nem kaptak sorszámot, azoknak már egyedi sorszámuk volt. A VINnek volt egy másik változtatása is. Az hogy a ’83-as modelleken a VIN közepén lévő „CD”-t „DD”-re cserélték.

A bezárás után a gyárat a Consolidated International vette át, és visszahívta a munkásokat, hogy a félkész autókat még befejezzék. Ekkor (Augusztus, Szeptember) készült a ’83-as Deloreanek a 20000-es sorozatú része.
Külön részt érdemel a jobb kormányos Deloreanek sorozatszáma. Habár ezeknek a sorszáma hivatalosan a 12171 – 12199 sorszámok közül került ki, több jel mutat arra, hogy ezek korábban készültek. Ilyen például az alacsony alvázszám és néhány egyéb korai gyártási sajátosság, amiket majd később még bővebben kifejtek. Lehet, hogy ezek az elveszett VIN számok ’81-ből? Itt is van egy hasonló ugrás, mint ’81-ben, csak itt a 12181 és a 12199 közötti VIN számokról nincsen semmi információ.

És végül egy kis kitérő a Deloreanek azonosítására. Habár a VIN szám a legfontosabb azonosítási jele, de ez nem az egyetlen. A VIN szám az autó általános azonosítója, de ezen kívül van a motornak és az alváznak is száma Ezek nincsenek olyan szépen központilag nyilvántartva, mint a VIN számok, de azokról is sok információt lehetne nyerni. Talán, ha majd a VIN adatbázis teljes lesz, akkor ezekről is készül nyilvántartás.


2. Deloreanváltozatok a VIN tükrében:



Mint említettem a bevezetőben a Delorean folyamatosan fejlődött a gyártás folyamán. Itt most a VIN sorrendjében felsorolom az általam tudott változtatásokat. Ha esetleg valaki, aki érti mindkét nyelvet és még az autószereléshez is ért, az legyen szíves, nézze át és javítsa ki az én konyhanyelvi fordításaimat.

Egyéb használati információk:
– Először angol néven írom a változtatást, mert az a biztos, aztán pedig igyekszem magyarra lefordítani.
– Az angol nyelvű megnevezés után odaírom a VIN számot ahonnan kezdve a változás él.
– A magyar nyelvű leíráshoz írok egy kis magyarázatot.
– A kiemelt angol nyelvű sorok a külsőleg is feltűnő változásokat jelentik, amik által az autó gyártási ideje ránézésre is megbecsülhető.

Grille Emblem (600+)
A korai autókról gyakran hiányzik a DMC logó előlről.

Sunvisor (1792–4201)
Folyamatos átállás az új típusú napellenzőre.

Silver Wheels (1884)

Világosabb felni: Az ezelőtti autók felnije inkább szürke volt, az ez utániak pedig inkább ezüstös színűek. Ezekről már írtam a blogban a Tévhitek sorozatban.

Vent hose position (2283)
Csőpozíció Üzemanyagrendszer: Itt egy csőnek a helyzetét kellett megváltoztatni. Az okot nem tudom, de nem tűnik valami komoly hibának.

Wiring harness (2309)
Vezetékirányítás: Az elektromos központ és a motortér közötti vezetékek futását változtatták meg új lyuk fúrásával.

Rear Parcel (2309)
Hátsó fa csomagtartó fedél. Az utas és a vezetőoldali hátsó fa csomagtartófedelet is megrövidítették egy kicsit a könnyebb mozgatás érdekében. Starter solenoid (2547)
?Önindító elektromágnes?: Hideg időben az autó nem indult, mert az önindító nem kapott elég áramot. Itt javítottak az önindító elektronikáján és így megbízhatóbb lett a téli közlekedés.

Driveshaft Flange (2680)
Cserélték a kardáncsukló tengelycsonkhoz kapcsolódó részét amibe a csapszeg megy.

External antenna (2711)

Külső antenna: A régi szélvédőbe épített antennáknál néhány helyen elég gyenge volt a vétel, ezért külső antenna került felszerelésre. Érdekes dolog, hogy ennek ellenére nagyon kevés Deloreant látni külső antennával. Lehet, hogy ez még nem az a nagy antenna volt, ami az enyémen is van és később lett még egy csere, amiről nem tudok.

Hood without gas flap (3200)

Üzemanyagtöltőnyílás nélküli csomagtartó: Itt tűnt el a kis csapóajtó a csomagtartóról.
Grafika: Dubniczkia      -     Készítette: Mairtin