John Zachary Delorean

1/1 oldal

Bemutatkozas

Esemenyek

J_Delorean

DMC-12

vinek

afilm

Gallery

Forum

Delorean_blog

Contacts

startside










A DeLorean Motor Company története nem csak magáról a cégről és az autógyártásról szól. Persze ez a legfontosabb, de nagy szerepet játszik benne az egyéni egoizmus, a legyőzhetetlenségben való hit és sok más olyan dolog, ami egy normális autógyár esetében nem merül fel. Jöjjön tehát a DMC és az egyetlen termékük, a DMC-12, avagy a DeLorean.

Delorean

Delorean

A történet 1925-ben kezdődik John DeLorean születésével. John Detroitban született, az amerikai autóipar fellegvárában, európai bevándorlók első gyerekeként. Szülei az Osztrák-Magyar Monarchia területéről vándoroltak ki Erdélyből. Apja valószínűleg román származású volt, anyja pedig magyar. A család nem élt túl jól, apja a nyelvismeret hiánya miatt nem tudott jól kereső állást találni a helyi Ford gyárban. Emiatt a gyerekeknek is dolgozni kellett és egy kis ügyeskedést sem vetettek meg az extra jövedelemért.

John jó tanuló volt, ezért ösztöndíjjal vették fel a helyi Lawrence Institute of Technology-be, majd a világháború befejezése után 1948-ban lediplomázott. 1952-ben autóipari diplomát is szerzett, majd a Chryslernél helyezkedett el. Itt alig egy évet dolgozott, hamar továbbállt a Packardhoz. Itt már tovább bírta, de 1956-ban csatlakozott a GM Pontiac részlegéhez.

Első igazi sikereit itt érte el Semon Knudsen irányítása alatt, akit mint mentorát és fő tanítóját tartotta számon. Az itteni legemlékezetesebb munkája a Pontiac GTO volt, ami elindította az izomautók korszakát Amerikában. A recept egyszerű volt: Fogta a Tempest karosszériáját és belerakta a legnagyobb motort amit talált és már készen is volt. Az emberek megőrültek az új autóért és az elképesztően magas eladások John DeLoreant egészen a Pontiac igazgatói székéig repítették. Itt ismét bizonyította tehetségét és a Pontiac-ot a legnyereségesebb részleggé tette annak ellenére, hogy a GM egésze gondokkal küzdött. Jött is a következő kinevezés, 1969-ben ő lett a Chevrolet vezére.

1971-re a Chevroletet is gatyába rázta. Ebben az évben csak ez a részleg 3 millió autót adott el, ami majdnem elérte a teljes Ford Motor Company teljesítményét. 1972-ben kinevezték a GM autó és kamionüzletágának az igazgatójává és úgy tűnt, hogy elkerülhetetlen az, hogy az egész vállalat igazgatójává váljon.

Ez azonban mégsem volt olyan egyszerű. A GM mindig is híres volt a céges szabályzatáról és John DeLorean ebbe nagyon nem illett bele. Sokszor hosszúra hagyta a haját, plasztikáztatta az állát hogy férfiasabb legyen és magánélete sem az ultrakonzervatív GM szabályzatot követte. Eddigra már háromszor nősült, de amikor éppen szabad volt, akkor Ursula Andresszel, Candice Bergennel és Nancy Sinatrával randizgatott. Emiatt vagy sem, 1973 áprilisában aztán bejelentette hogy felmondott a GM-nél. Sok pletyka szólt arról hogy kirúgták, de az igazság soha nem derült ki. Legalábbis a felmondás verzió maradt a hivatalos. Kapott egy szép végkielégítést, majd új munka után nézett és egy kisebb kitérő után megalapította végül a saját cégét, a DeLorean Motor Companyt. Egy ilyen sikeres élet után fel sem merült benne, hogy ez a cég ne működne. Annak ellenére, hogy eddigre már jóideje nem sikerült új autómárkát indítani az Egyesült Államokban. Akik megpróbálták, mind becsődöltek.

Sidaries





A bejegyzés, jelenlegi formájában a Ritkán látható történelem blog oldalán jelent meg.

Delorean

Grafika: Dubniczkia      -     Készítette: Mairtin